A világon mindenki egyre elhízottabb és mindenki szakértője az okoknak. Bárki képes hibáztatni bármit és bárkit, csak hogy igazolást találjon saját elhízottságára. Teljesség igénye nélkül egy lista, hogy kit-miért hibáztatunk:

  • Dietetikusokat: mert, túl restriktív szabályokat állítanak fel, mert túl sok ellentmondásos veszi körül az ipart
  • Fitness iparat: mert, megfélemlít, túlságosan hat a nemi szerepekre (macsó férfiak, szexy nők),  túl sok ellentmondásos veszi körül az ipart
  • Cukorot: mert, addiktív
  • McDonalds-ot: mert, felhízlal minket
  • Edzőtermeket: mert, ott megítélnek minket, egyenesen kinéznek
  • Házastársunkat: mert, nem támogat, sőt kísért a szemét kajával
  • Gyerekeket: mert, kihisztizik, hogy össze-vissza együnk
  • Szülőket: mert, étkezési zavarokat okoznak már gyerekkorba: kényszerítenek, hogy mindent megegyünk, mert, hagyják hogy szemét kaját együnk
  • Munkahelyet: mert, stresszel, rákényszerít az ülőmunkára
  • Magazinokat: mert, fotó manipulálják a képeket, valószínűtlenül jól kinéző embereket jelenítenek meg
  • Filmeket: mert, elhitetik, hogy csak sportos emberek vonzóak, kívánatosak

Ezek a tényezők valóban szerepet játszanak az elhízásban? Indirekten, talán. De a valódi ok, az a fentiekre adott reakciód.

Fejleszd ki a felelősségvállalás képességét!

Valóban egy csodás varázslat az oka, hogy világ egyre elhízottabb? Vagy csak annyi, hogy egyre képtelenebbek vagyunk vállalni a felelősséget tetteinkért. A felelősségvállalás képességének erénye egyszerűen kezd kimenni a divatból. Kár érte, mert minél inkább vállalod a tetteid következményét, annál inkább képes leszel a körülményeiden javítani, ahelyett hogy a környezeted áldozatává válnál. Lehet, hogy trendi síró-picsógó áldozatnak, kiváltképp magyarként, de ez csak visszahúz.

A mentális gyengeségünk kihat a fizikai állapotunkra is. Gyenge emberek gyorsan megtalálják a külső tényezőt, amit okolhatnak  – lásd fent – ahelyett hogy keresnék a lehetőséget a saját kihívásaik leküdzésére.

Ne érts félre, garantálom, hogy a – fenti “hibáztató” lista – elemei mind valódi problémák. Ezek mind fiziológiai és pszichológiai tényezők, amitől úgy tűnhet, hogy a fogyás és az izmosodás lehetetlen ügy. De ezek mind leküdzhetőek.

Az igazság a fit emberekről.

Mindenki, aki jó formában van tesz érte valahogy. Nem a legyek hordják össze neki. Szeretjük azt gondolni, hogy jó a genetikája, kevés erőfeszítést kell tennie a formájáért. Nem. Nem így van! Mindenki megdolgozik az önmaga fittségért. Ez egy folyamatos munka, nem átmeneti, amíg addig tart, amíg elérted a célod.

Mindennek a tetejében szembe kell nézned újabb és újabb kihívásokkal évente, havonta, de akár naponta is. Amikor leküzdöttél egyet, jön majd egy újabb. Az élet már csak ilyen: amikor fekszel az olimpiai rúd alatt, amikor az iskolában vagy, a rendelőben, a kocsiban, a konyhában, akárhol! Ahhoz, hogy formában legyél, nem csak az edzőteremben kell tenned érte! A helyes döntéseid eredménye, amit FOLYAMATOSAN meghozol.

Harc a fittségért

Nem vagyok született sportoló, a testalkatom is inkább endomorf mintsem mezomorf. Már gyermekkorban sikerült a túlevést megtanulni – “kisfiam egyél még, alig ettél valamit”. Aztán tinédzser koromban minden engem ért eseményt – legyen ez szomorúság, kudarc, boldogság, öröm – evéssel kompenzáltam. Huszonéves koromban elkezdődött a harc a kilókkal: irány az edzőterem, a szétválasztó diéta, fogyi tea, jojó effektus. Nem is sorolom tovább, mert nem akarok ötleteket adni.

Mondanám, hogy könnyű volt, de nem volt az. Mindig jött valami idióta trend, ami újabb és újabb hibás étkezési mintát adott. Eredmény nélkül. Jó sokára sikerült ráébrednem, hogy az érzelmi alapon történő evés, a túlevés ami az igazi probléma. Nehogy azt gondold, hogy ezt jelenti, hogy sovánnyá és izmossá tett ez a felismerés. Senki se került még címlapra, mert rendszeresen edz és okosan eszik. De sokkal jobban érzi magát a bőrében.

Mik a kihívásaim?

Annyit enni, amennyit kell, nem annyit mennyit bírok. Sikeresen kezelni a napi stresszt, nem kompenzálni egy kiadós jutalom evéssel. Beszűkült mobilitás javítása, ami jelentősen csökkenti a sérülésveszélyt. Ha sikeresen vettem ezt az akadályt, majd lesznek új kihívások. ILYEN AZ ÉLET. De attól, hogy ilyen az élet nem engedhetem meg magamnak, hogy a világot hibáztassam a helytelen döntéseimért.

Te tested, a Te dolgod.

A legtöbb embert amíg nem csípi meg a gyúrósbogár nem állnak neki maguktól emelni, nyomni, húzni. Nem úgy mennek a boltba, hogy a makróiknak megfelelő összetevőket veszik meg. Csak addig jut, el amennyit beletesz. Előbb utóbb eljön a változás ideje: edzőnél kezdesz edzeni, utána olvasol, kutatasz, főzöl magadnak, ahelyett, hogy a kifőzdébe járnál, kicsit kevesebb kaját majszolsz el, kicsit többet alszol, belépsz olyan facebook csoportokba, ahol hasonló kihívásokkal küzdenek az emberek. Ezek mind apró lépések. Ne siettesd önmagad adj magadnak időt! Sose hagyd, hogy meggyőzzenek arról, hogy nem tudod megcsinálni.

Ha úgy döntesz, hogy nem törődsz azzal, hogy erősebb, egészségesebb, mobilabb legyél, az a Te dolgod. De nem fogd a fitness iparra, diétás könyvekre, élelmiszeriparra vagy a családodra. Te tested, a Te dolgod, emlékszel?

A hízelgők több kárt okoznak mint hasznot.

Sok ember azt mondja pontosan, amit Te hallani akarsz: Fogadd el olyannak amilyen vagy!

Ez egy igazi bullshit. A hibás önkép fenntartását segíti elő. Például Te egy inspirational-millennial-life-coach vagy. Azt mondod egy túlsúlyos embernek, hogy nem tehet arról, hogy túlsúlyos, de ez nem baj fogadja el. Nem veszi figyelembe mennyire egészségtelen ez neki. Teljesség igénye nélkül: gátolja a mozgásban, rontja a keringését, megterheli az ízületeket stb., stb., stb.

Az “önkép elfogadás helyett” ha kilépsz a komfortzónájából és vállalsz egy kis kényelmetlenséget, hamarosan érezni fogod a javulást: több energiád lesz, szabadabban tudsz mozogni, el tudod hagyni a gyógyszereket, jobban alszol, nem kell annyit orvoshoz járni, nem fog fájni mindened amikor felkelsz, jobb lesz a szexuális életed, jobban fogod az ételt is értékelni. Soroljam még?

Van megoldás, hogy őszínte és könyrületes is legyél. Valószínűleg mindenki tudja önmagáról milyen állapotban van. Mond el, hogy mit tehet. Hogy a körülmények áldozatából a körülmények uralásának mestere lehessen.

Az első lépés a változáshoz

Minél jobban elhagyod magad, annál nehezebb lesz a változás. Minél nagyobb a változás mértéke, annál nehezebb véghez vinni és fenn is tartani. Addig nem is fog végbemenni a változás, amíg el nem hiszed, hogy véghezvihető. A jó hír, hogy minél több akadályt leküzdesz, minél közelebb kerülsz az aktuális célodhoz egyre könnyebb lesz.,

Ne hibáztass másokat, csak késlelteti a fejlődésed, csak saját magad vagy felelős saját magadért. Ezt kell belátnod először.

Kísértés kivédése

A kísértés elkerülhetetlen, és mindenki szembenéz vele. Tervezd meg, hogyan fogod elkerülni.

Nem támogatnak otthon? Hibáztatod a házastársadat, hogy csábító ételekkel szabotál? Ne számíts a változásra. Helyette legyél Te a példakép a családod számára. A kihívásaid nem különlegesek, mindannyian ugyan olyanokkal küzdünk. Aki nem fejlődik, az valójában regresszál.

A hibáztató járszmától nem leszel fittebb vagy egészségesebb. Ha a világ nagy részénél csődöt mondott, jó sansszal nálad is csődöt fog mondani. A kérdés az, hogy megküzdesz a kihívásokkal vagy hagyod, hogy legyőzzenek.

A választás a tiéd.

Mindig is a tiéd volt.

Mindig is a tiéd lesz.

instruktorok