Mielőtt rátérnék a győztesek tippjeire, járjuk körbe egy versenyhelyzet szituációját: Menekülünk a medve elől. Ahhoz, hogy a győztesek közé tartozz, nem kell lehagynod a medvét csak a srácot mögötted. Létezik valódi verseny, ahol csak egy győztes van és van olyan verseny, ahol csak legjobbat hozzuk ki egymásból.  – A verseny valódi definíciója a latin ‘con’ és ‘petite’ szóösszetételből származik. Jelentése: kiválóság keresése, közösen. – Ha mindenkit le akarsz győzni,  a “medve”-t is le kell győznöd. Nem könnyű feladat a legerősebb, legtechnikásabb ellenfél ellen küzdeni. Folyik a küzdelem, érzed, hogy nem bírod már sokáig tartani az iramot. Egyre jobban és jobban lemaradsz a legjobbtól. A légzésed felgyorsul és egyre jobban zihálsz. Az izmaid egyre fáradtabbak, ahogy az agyad elveszti motorikus kontrollt. Izzadsz és elgyenülsz. Fáradtnak érzed magad: ez az inger reflexből jön: a tudatalattid hozza létre. Minden gondolatod kihat a testedre, az agyad utasítja a tested, hogy vegyen vissza.

Az Idegtudomány ezt nevezi “kifáradási reflex”-nek

Kezdő sportolók ezt tapasztalják, majdnem minden edzésen és meccsen. Minden edző ismeri ezt az érzést, de senkit sem lehet megtanítani ennek a legyőzésére. Nincs mit tenni, mindenkinek személyesen kell ezt megtapasztalnia. Sajnos pont ez az érzés ami miatt sok sportoló rosszul ítéli meg saját vagy épp csapata teljesítményét és képességét.

Amikor egy csapat egy nála jobban felkészültebbel méri össze az erejét sokszor tévesen abba a hitbe ringatják magukat, hogy győzhetnek. Mérkőzés során elég hamar rájönnek arra, hogy ez a hit nem elég. A jobban képzett csapat szépen lehagyja a másik kevésbé képzettet (akármilyen keményen is dolgoztak). A különbség egyre csak nő, és az addig nagy erőfeszítéssel felkészült csapat megérzi a vereség ízét. Ekkor érzelmileg összeomlanak. Kétségbe esés úrrá lesz rajtuk és úgy érzik, hogy nem győzhetnek, és mint fentebb a medvénél, elkezdenek zihálni, és elvesztik a fókuszt. Futótűzként terjed a csapat egyik tagjáról a másikra a vereség gondolata. Az agyuk visszaveszi az izmaik teljesítményét, hogy megakadályozza a túlzott kifáradást. Mindenki kifáradt.

Ha pontokba szeretnénk szedni a folyamatot: 1.:  Győzni akarnak. 2.: El akarják kerülni a vereséget. 3.: Vereség elfogadása. (néha van egy  4.ik stádium is.: felismerik, hogy nem győzhetnek, így arra koncentrálnak, hogy javuljanak egy adott feladtban. Anélkül, hogy bárki realizállná, az öszpontosításuk hatására csökkenni kezd a két csapat közötti különbség, és elkezdenek jobban teljesíteni. Mivel elkezdik beérni a nyerésre álló csapatot, úgy érzik nyerhetnek, így megint nyerni próbálnak(1.) Emiatt a technikájukra való összpontosítás ismét szétesik és a különbség megint nőni fog, így próbálnak megint nem veszíteni(2.). A fentebb vázolt folyamat ismétlődik a játék végéig.

Ez a folyamat fiatal sportolók esetében a képzettségüktől és a felkészültségüktől függ. A rutinos sportolóknál a képzettségük és a felkészültségük mellett már a mentális edzettségüket is figyelembe kell venni. Idősebb tapasztalt sportolók képesek legyőzni a képzettebb és fittebb fiatalabbat (pont az előbb ismertetett folyamat miatt): de csak akkor, ha a megfelelő technikára koncentrál, ugyanis ő már tapasztalatból tudja, hogy erőfeszítés és tudás a győzelem szükséges, de nem elégséges előfeltétele. Sokévnyi tapasztalatból tudják, hogy a sikerhez vezető út ‘technika-fókuszált’, nem pedig ‘győztes-vesztes’ mentalitáson alapszik.

A fiatal sportoló ránéz az idősebb játékára, és nem érti ezt a kimért ütemű monoton ritmusú hihetetlen állóképességű játékot. Eközben az idősebb sportoló jól tudja, hogy ez előbb vagy utóbb megzavarja a fiatalabbat, akit megkörnyékez a vereség gondolata, és a “medve” majd utoléri. A fiatalabb légzése majd megváltozik, a motorikus mozgása romlik és bekövetkezik a kifáradási reflex … végül megadja magát és feladja.

Addig küzdj, amíg kell, nem addig ameddig bírsz.

A győztesek 5 tippje:

  1. Ne a győzelemre vagy a vereség elkerülésére koncentrálj, hanem a technikádra.  Minden mást hagyj figyelmen kívül: ne viszonyítsd magad másokhoz, csak elvonja a figyelmet technikáról és aktiválja a fáradtság reflexet.
  2. Csak a saját feladatodra koncentrálj, ne másokéra. (úgy egy versenyen, mint az életedben.)  Ha a saját feladatodra fókuszálsz, nem hagysz időt magadnak a győzelemen/vereségen gondolkodni. A csapat csak akkor győzhet, ha mindenki teszi a dolgát, és a saját feladatára fókuszál (feladat, pozíció, stb), szóval ne aggódj mások miatt.
  3. Folyamatos és egyenletes légzéssel elkerülöd hogy szétszóródjon a figyelmed. Ha fiatal vagy és érzed, hogy elkerülhetetlenül elveszíted a fókuszt, és a győzelem/vereség gondolata kezdi elterelni a figyelmedet, először a légzésed üteme fog megváltozni. Tehát, a kifáradás reflex elleni első védőfalad, ha újra szabályozni kezded a légzésedet. Ha érzed, hogy lihegsz nyújtsd el a kilégzésed. Több szén-dioxidra van szükséged, mint oxigénre, hogy egyensúlyba hozd a stressz által kibillentett szervezetedet [oxigén/szén-dioxid tartalom befolyásolja szervezeted pH értékét]. (ugynezen okból tesznek a száj- és orr elé az papírzacskót hiperventiláció esetén.)
  4. Szedd rendbe a légzésedet, (indítsd  újra a Kreb ciklust) hozd összhangba a feladatod ritmusával. Ne állj le vele a gyakorlat folytatása során sem. Nem lesz könnyű, mert gyengének érzed magad. Figyelj rá, ha légzésed ritmusa aszinkronban van a feladattól, akkor az agy elindítja a kifáradási reflexet. A mozgással szinkronban lévő légzés közel kifáradhatatlanná tesz.
  5. Legutolsó sorban: a gondolkodásmód. A rutinos sportolók ezt alattomosan használják. A titok: ne hagyd, hogy bárki is észrevegye, ha szenvedsz. Igazítsd a légzésed a mozgásodhoz és ne érdekeljen senki és semmi. Haladj egyenletes sebességgel és tudatosítsd magadban, hogy a fiatalok figyelnek: nem a leadott teljesítményedet vagy az erőfeszítésedet figyelik meg, hanem  játékod kiegyensúlyozottságát. A fiatalabbak minél jobban erőlködnek, annál inkább szétesik a technikájuk, te pedig még mindig ott vagy a töretlen lendületedben és úgy tűnik mintha az örökkévalóságig képes lennél folytatni. Fel fogják adni. Ez elkerülhetetlen. Ne aggódj,előbb-utóbb feladják. Mindig ezt teszik. Légzés, szemellenző és agy. Semmi más.

A medve elleni versenyben a teknős nyer nem a nyúl.

instruktorok